Mario Draghi ontketende donderdag een feestje op de Europese aandelenbeurzen. Nadat de president van de Europese Centrale Bank meerdere malen zei dat de bank bereid is meer stimulerende maatregelen te treffen als dat nodig is, liepen de koersen gestaag op. Bedrijven als AkzoNobel en Aalberts Industries werden ook beloond voor hun derdekwartaalcijfers.
De AEX sloot met een winst van 1,8 procent op 457,97 punten en de MidKap steeg 1,1 procent tot 685,79 punten. De toonaangevende indices in Frankfurt en Parijs wonnen tot 2,5 procent, terwijl de FTSE in Londen 0,4 procent pluste.
De ECB koopt maandelijks voor 60 miljard euro aan leningen op bij financiële instellingen. In december buigt de bank zich over de effectiviteit van die steun. Mocht die te wensen overlaten, dan zal het steunbeleid worden aangepast. Het opkoopprogramma loopt overigens per definitie tot september volgend jaar.
Draghi
Het commentaar van Draghi zorgde voor een daling van de euro naar 1,1154 dollar, terwijl de eenheidsmunt eerder op de dag voor meer dan 1,13 dollar verhandeld werd.
Verffabrikant AkzoNobel zag de kwartaalwinst aanzienlijk stijgen en was de op een na sterkste stijger in de AEX met een plus van 5,3 procent. Alleen Aalberts Industries (plus 5,6 procent) werd nog royaler beloond voor zijn goede resultaten. Kabelaar Altice stond onderaan met een verlies van 2 procent.
Macintosh
Macintosh raakte bijna 35 procent aan beurswaarde kwijt, tot 0,64 euro. De Telegraaf meldde dat de onderneming voor zijn interieurwinkelketen Kwantum een handvol biedingen heeft gekregen, maar dat daar geen bod bij zit dat hoger is dan 35 miljoen euro. Kwantum staat voor 50 miljoen euro in de boeken.
In de MidKap werd Besi ruim 20 procent meer waard. De toeleverancier aan de chipindustrie presteerde in het derde kwartaal beter dan verwacht. Advies- en ingenieursbureau Arcadis (min 9 procent) werd afgestraft na teleurstellende resultaten.
Orange
Orange dikte in Parijs 7,5 procent aan. Het grootste telecombedrijf van Frankrijk schroefde zijn winstverwachting voor dit jaar op. Het Franse reclamebureau Publicis zakte daarentegen 7 procent na een verlaging van de omzetprognose.
De prijs van een vat Amerikaanse olie steeg 0,7 procent tot 45,52 dollar. Een vat Brentolie kostte 0,7 procent meer op 48,18 dollar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl